Tekstforslag til overdragelse af ophavsrettigheder

Her kan du finde tekstforslag til rettighedsoverdragelser, som du kan anvende. DJ har lavet tekstforslag til både redaktionelt arbejde, tv-produktion og kommunikation.

Den bedste dokumentation for en aftale er en skriftlig kontrakt, som du og din kunde underskriver.

Hvis det skal gå stærkt, kan du alternativt sende en mail, hvor du beder kunden bekræfte omfanget af overdragelsen af ophavsrettighederne, fx sammen med prisen. Du kan også have faste salgs- og leveringsbetingelser, hvor omfanget af overdragelsen af ophavsrettigheder er fastslået.

Salgs- og leveringsbetingelser

Du kan også have faste salg- og leveringsbetingelser, hvor omfanget af overdragelsen af ophavsrettigheder er fastslået. Du skal dog være opmærksom på, at kunden selvfølgelig skal være bekendt med betingelserne. I modsat fald vil kunden næppe anerkende at være bundet af betingelserne.

Branchebestemte tekstforslag

Tekstforslagene er fordelt på tre brancher. Du bør derfor tage udgangspunkt i det tekstforslag, som bedst karakteriserer din kunde. Du kan muligvis også få inspiration fra tekstforslagene fra de andre brancher: redaktionelt arbejde, tv-produktion og kommunikation og reklame.

Ofte stillede spørgsmål

Skriftlig kontrakt

Leverer du til redaktionelt brug, vil din kunde oftest interessere sig for omfanget af overdragelse af ophavsrettigheder. Når du forhandler, kan det derfor være godt at have flere mulige alternativer. Hvis du har brug for et tekstforslag til en typisk skriftlig kontrakt, får du formentlig bedst inspiration i Skriftlig kontrakt – redaktionelt type A.

Hvis du har en kunde, der gerne vil have en fast pris på nogle udnyttelsesformer, som kunden ikke allerede på aftaletidspunktet er sikker på at skulle anvende, kan Skriftlig kontrakt - redaktionelt type B være en god hjælp.

I visse tilfælde kan det være nødvendigt med en simpel aftale om rettigheder. DJ anbefaler, at du kun anvender sådanne i løbende aftaleforhold med kunder, hvor du er 100 % sikker på, at I er enige om de øvrige forhold. Den kan også anvendes i tilfælde, hvor du ved, at kunden vil modsætte sig længere afsnit om rettigheder. I sådanne tilfælde vil tekstforslaget i Skriftlig kontrakt - redaktionelt type C være bedre end ingenting.

Ordrebekræftelse - redaktionelt arbejde

Standardvilkår - redaktionelt arbejde

I tv-produktionsmiljøet er der mange korte jobs. Det er dog alligevel vigtigt, at du får en skriftlig aftale om overdragelse af ophavsrettigheder. Det kan have direkte økonomisk betydning for dig, når DJ fordeler rettighedsmidler. Her er det nemlig et krav, at du kan dokumentere, at du har bevaret dine rettigheder, fx gennem et Copydan-forbehold. DJ anbefaler forskellige Copydan-forbehold, afhængigt af selskabet. DJ kan rådgive dig om ordlyden af dit Copydan-forbehold.

Skriftlig kontrakt - TV-produktion

Ordrebekræftelse - TV-produktion 

Standardvilkår - TV-produktion

I kommunikations- og reklamebranchen har ophavsrettigheder traditionelt ikke fyldt så meget. Derfor kan en skriftlig kontrakt også have det formål, at kunden bliver klar over, at dit materiale er ophavsretligt beskyttet.

Skriftlig kontrakt – kommunikation og reklame

Ordrebekræftelse - kommunikation og reklame

Standardvilkår - kommunikation og reklame

Fakturaer og lønsedler

DJ anbefaler ikke, at du kun på din faktura nævner omfanget af overdragelsen af ophavsrettighederne. Når først I er blevet uenige, vil mange kunder ikke anerkende betingelser, som de først får på skrift, når de modtager din faktura. Betingelserne på en faktura er dog bedre end ingenting.

DJ er opmærksom på, at visse medier på lønsedlerne til freelancerne anfører deres betingelser for deres anvendelse af værket. Modtager du en sådan lønseddel, anbefaler DJ, at du straks kontakter din kunde. Det gælder selvfølgelig kun i de tilfælde, hvor betingelserne ikke er i overensstemmelse med det, I har aftalt, eller det, du havde forudsat, da du sagde ”ja” til kunden.

Rettigheder er ikke alt!

Når du har fundet og tilpasset dit tekstforslag, kan du bygge videre på aftalerne med øvrige vilkår som:

  • Beskrivelse af aftalen – hvad skal du levere?
  • Pris/løn
  • Arbejdstid og deadline
  • Versionering
  • Øvrige udlæg
  • Møder
  • Brud på aftalen
  • Kundens forpligtelser
  • Udlæg

Den bedste dokumentation for en aftale er en skriftlig kontrakt, som du og din kunde underskriver.

Hvis det skal gå stærkt, kan du alternativt sende en mail, hvor du beder kunden bekræfte omfanget af overdragelsen af ophavsrettighederne, fx sammen med prisen. Du kan også have faste salgs- og leveringsbetingelser, hvor omfanget af overdragelsen af ophavsrettigheder er fastslået.

Salgs- og leveringsbetingelser

Du kan også have faste salg- og leveringsbetingelser, hvor omfanget af overdragelsen af ophavsrettigheder er fastslået. Du skal dog være opmærksom på, at kunden selvfølgelig skal være bekendt med betingelserne. I modsat fald vil kunden næppe anerkende at være bundet af betingelserne.

Branchebestemte tekstforslag

Tekstforslagene er fordelt på tre brancher. Du bør derfor tage udgangspunkt i det tekstforslag, som bedst karakteriserer din kunde. Du kan muligvis også få inspiration fra tekstforslagene fra de andre brancher: redaktionelt arbejde, tv-produktion og kommunikation og reklame.

Ofte stillede spørgsmål

Skriftlig kontrakt

Leverer du til redaktionelt brug, vil din kunde oftest interessere sig for omfanget af overdragelse af ophavsrettigheder. Når du forhandler, kan det derfor være godt at have flere mulige alternativer. Hvis du har brug for et tekstforslag til en typisk skriftlig kontrakt, får du formentlig bedst inspiration i Skriftlig kontrakt – redaktionelt type A.

Hvis du har en kunde, der gerne vil have en fast pris på nogle udnyttelsesformer, som kunden ikke allerede på aftaletidspunktet er sikker på at skulle anvende, kan Skriftlig kontrakt - redaktionelt type B være en god hjælp.

I visse tilfælde kan det være nødvendigt med en simpel aftale om rettigheder. DJ anbefaler, at du kun anvender sådanne i løbende aftaleforhold med kunder, hvor du er 100 % sikker på, at I er enige om de øvrige forhold. Den kan også anvendes i tilfælde, hvor du ved, at kunden vil modsætte sig længere afsnit om rettigheder. I sådanne tilfælde vil tekstforslaget i Skriftlig kontrakt - redaktionelt type C være bedre end ingenting.

Ordrebekræftelse - redaktionelt arbejde

Standardvilkår - redaktionelt arbejde

I tv-produktionsmiljøet er der mange korte jobs. Det er dog alligevel vigtigt, at du får en skriftlig aftale om overdragelse af ophavsrettigheder. Det kan have direkte økonomisk betydning for dig, når DJ fordeler rettighedsmidler. Her er det nemlig et krav, at du kan dokumentere, at du har bevaret dine rettigheder, fx gennem et Copydan-forbehold. DJ anbefaler forskellige Copydan-forbehold, afhængigt af selskabet. DJ kan rådgive dig om ordlyden af dit Copydan-forbehold.

Skriftlig kontrakt - TV-produktion

Ordrebekræftelse - TV-produktion 

Standardvilkår - TV-produktion

I kommunikations- og reklamebranchen har ophavsrettigheder traditionelt ikke fyldt så meget. Derfor kan en skriftlig kontrakt også have det formål, at kunden bliver klar over, at dit materiale er ophavsretligt beskyttet.

Skriftlig kontrakt – kommunikation og reklame

Ordrebekræftelse - kommunikation og reklame

Standardvilkår - kommunikation og reklame

Fakturaer og lønsedler

DJ anbefaler ikke, at du kun på din faktura nævner omfanget af overdragelsen af ophavsrettighederne. Når først I er blevet uenige, vil mange kunder ikke anerkende betingelser, som de først får på skrift, når de modtager din faktura. Betingelserne på en faktura er dog bedre end ingenting.

DJ er opmærksom på, at visse medier på lønsedlerne til freelancerne anfører deres betingelser for deres anvendelse af værket. Modtager du en sådan lønseddel, anbefaler DJ, at du straks kontakter din kunde. Det gælder selvfølgelig kun i de tilfælde, hvor betingelserne ikke er i overensstemmelse med det, I har aftalt, eller det, du havde forudsat, da du sagde ”ja” til kunden.

Rettigheder er ikke alt!

Når du har fundet og tilpasset dit tekstforslag, kan du bygge videre på aftalerne med øvrige vilkår som:

  • Beskrivelse af aftalen – hvad skal du levere?
  • Pris/løn
  • Arbejdstid og deadline
  • Versionering
  • Øvrige udlæg
  • Møder
  • Brud på aftalen
  • Kundens forpligtelser
  • Udlæg