Tjekliste til din forlags- og bogkontrakt

Inden du skriver under på en forlagskontrakt, bør du sende den til gennemgang hos DJ. Her er dog en liste over de væsentligste punkter, du som forfatter bør være opmærksom på, når du gennemlæser din forlagskontrakt.

Hvis du leverer illustrationer, grafik eller fotos til en bog, så kontakt DJ og få råd om, hvad der gælder særligt for dig. Der vil ofte være tale om en engangsbetaling, men det er ikke altid rimeligt.

Det er forskelligt, hvilke typer af rettigheder du som forfatter overdrager til forlaget. Du bør som forfatter blandt andet være opmærksom på, hvordan bogen udgives; fx trykt ordinær udgave, e- og lydbog, print on demand (POD). Mange forlag har ret til at udgive bogen som en POD, når bogen er udsolgt i trykt form. Du bør være opmærksom på, at royaltyen for en POD ofte er mindre, end den royalty, du vil få for en trykt udgave.

Hvis bogen kan udgives via streaming- og/eller abonnementstjenester, bør du være opmærksom på, hvordan royaltyen beregnes på disse udnyttelsesformer. Hvis det ikke står i kontrakten, bør du spørge forlaget, da royaltyen for e-bogen/lydbogen og e-bogen/lydbogen i abonnement kan være forskellig (den vil ofte være væsentlig lavere i abonnement), og de to udnyttelsesformer er i princippet i konkurrence med hinanden.

Overvej om forlaget må få de rettigheder, som kontrakten bestemmer. Personlige forhold kan gøre, at der skal være begrænsninger i tid. Hvis forlaget kun vil udgive i to former, fx trykt udgave og e-bog, så bør du forsøge at få aftalen begrænset til de to former. I kan altid forhandle om flere udnyttelsesformer senere, og når det er aktuelt. Det kan være svært at spå om fremtiden og om bogens succes, og som forfatter forhandler du derfor ofte på et uoplyst grundlag.

Digitale udnyttelsesformer bør begrænses, så aftalen kun gælder for de udnyttelsesformer, som er kendte på tidspunktet for underskrivelse af aftalen.

Flere forlag er begyndt at regulere rettigheder til podcasts i kontrakten. DJ anbefaler, at disse rettigheder ikke reguleres i en forlagsaftale, og at rettighederne bliver hos dig.

Forlagets rettigheder består oftest af rettigheder, som forlaget selv udnytter, og de rettigheder, som forlaget ikke selv udnytter, men som forlaget sælger til andre. De kaldes for formidlingsrettigheder eller videresalgsrettigheder, og kan være rettighederne til oversættelse, undervisningsmateriale, radio, tv samt teater.

Overvej hvilke rettigheder, forlaget må få. Du vil måske beholde nogle af rettighederne, fordi du fx har bedre muligheder for at udnytte formidlingsrettigheder, eller der kan være personlige forhold, som sætter grænser. I kan altid forhandle om flere udnyttelsesformer senere, og når det er aktuelt.

Flere forlag medtager formidlingsrettighederne i selve kontrakten, selv om forlaget ikke har planer om at udnytte dem. Hvis det er tilfældet, eller hvis du gerne selv vil udnytte rettighederne, så bør du forsøge at få rettighederne forhandlet ud af kontrakten eller få aftalt, at rettighederne går automatisk tilbage til dig, hvis forlaget ikke har udnyttet rettighederne inden et bestemt antal måneder efter udgivelse af bogen i trykt form.

Du bør være opmærksom på, at du som udgangspunkt ikke har indflydelse på de aftaler, som forlaget laver med andre i forhold til salg af rettighederne. Du har derfor ikke indflydelse på prisen eller hvilke rettigheder, der overdrages - fx i forhold til tv og drama på selve filmatiseringen/opsætningen. Hvis du gerne vil have indflydelse, bør rettighederne blive hos dig og ikke overdrages til videreformidling gennem forlaget.

Fordelingen af beløbet ved et salg af rettighederne vil typisk være 75 % til forfatteren og 25 % til forlaget. Visse forlag har dog en lavere procentsats til forfatteren, men den skal som minimum være på 50 %.

Betalingen varierer fra forlag til forlag og afhænger også af bogen. Når du skal forhandle betaling, bør du altid spørge til, hvilke forventninger forlaget har til salget af bogen, størrelsen af første oplag samt bogens udsalgspris.

Royalty:

  • Trykt udgave: Typisk 20-25 % af nettoprisen eller 10-15% af den vejledende udsalgspris. Procentsatsen bør stige i takt med antal solgte eksemplarer.  
  • E-bog: Typisk 25-30 % af nettoprisen. Hos visse forlag stiger den op til 50%
  • Lydbog digital: Typisk 20-25% med stigning op til 30% i takt med antal solgte eksemplarer.
  • 50/50 aftaler: Royalty på 50%, når forlagets udgifter er tjent ind. Forlaget bør opstille et budget for produktionen og løbende udgifter og oplyse om break even. Aftalen kan være vanskelig at gennemskue i forhold til, hvad forlaget kan trække fra af udgifter.
  • Abonnement og streaming: Spørg til afregning af e-bog og lydbog, der streames eller indgår i et abonnement, da e-bog/lydbog og abonnementsbog ofte er i konkurrence med hinanden, og royaltyen for abonnementsbøgerne beregnes ofte af en meget lavere pris end e-bogen/lydbogen i enkeltsalg.
  • POD:  Typisk 10-15% af nettoprisen. Vær opmærksom på at royaltyprocentsatsen ved en POD er meget lavere end for den trykte udgave. Overvej derfor, om der skal være en grænse for, hvornår den trykte bog kan ændres til en POD.
  • Formidlingsrettigheder: Indtægter deles typisk med 75% til forfatteren og 25% til forlag. Nogle forlag fordeler dog indtægterne 50%/50%.

Garantisum:

  • Et forskud til forfatteren som modregnes i senere indtjent royalty. Betalingen bør ske ved aflevering af manuskriptet og ikke ved udgivelsen. Ved samarbejde med andre forfattere eller hvis du skriver for en anden (bestillingsarbejde), kan det være særligt vigtigt, at du har ret til enten et honorar, som ikke kan modregnes i royaltyen eller et forskud, så du er sikker på, at du får en form for betaling.
  • Det er ikke alle forlag, der betaler en garantisum.
  • Det bør være aftalt, at du kan beholde beløbet, hvis forlaget beslutter ikke at udgive bogen, uden at det skyldes dine forhold. 

Engangsbetaling:

  • Denne betalingsmåde frarådes.

Udlæg:

  • Hvis du har særlige udlæg, kan du forsøge at få forlaget til at betale dem. Forlaget skal ikke have mulighed for at kræve tilbagebetaling af udlæg, medmindre der er tale om manglende opfyldelse af aftalen fra din side.

Du beholder de rettigheder til værket, som ikke overdrages til forlaget.

Som forfatter er du forpligtet til at være loyal over for forlaget, og du må derfor ikke skabe konkurrence. Det betyder, at du fx ikke selv må sælge bogen uden aftale med forlaget. Det bør derfor reguleres i kontrakten, hvis du fx i forbindelse med et foredrag ønsker at sælge bogen.

Flere forlag er begyndt at regulere rettigheder til podcasts i kontrakten. DJ anbefaler, at disse rettigheder ikke reguleres i en forlagsaftale, og at rettighederne bliver hos dig.

Der bør være klare frister for aflevering af manuskriptet.

En eventuelt aftalt garantisum bør betales ved aflevering af manuskriptet, fordi du på dette tidspunkt har overholdt din del af aftalen.

Der bør være en klar frist for, hvornår bogen skal være udgivet, og hvis den ikke udgives, så skal du have ret til at hæve aftalen, få dine rettigheder tilbage og beholde din garantisum.

Forlaget bør være forpligtet til at udgive bogen i mindst den trykte udgave. I nogle kontrakter kan forlaget vælge mellem trykt udgave eller digital udgave.

Der bør være en frist for udgivelse eller udnyttelse af de enkelte rettigheder, og at den pågældende rettighed går tilbage til dig ved forlagets manglende udnyttelse af rettigheden.

Flere forlagskontrakter indeholder en bestemmelse om, at forlaget kan beslutte, at bogen ikke skal udgives, uden at det skyldes manuskriptets indhold. I et sådant tilfælde får du dine rettigheder tilbage. DJ anbefaler, at det aftales, at du som forfatter får en på forhånd fastsat betaling, hvis bogen ikke udgives i et sådant tilfælde. Det kan være din garantisum. Hvis der er tale om et bestillingsarbejde, så bør det sikres, at du får en god betaling i det tilfælde, at du har arbejdet meget på bogen, og den ikke udgives.

Rettighederne til bogen skal tilbage til dig, hvis bogen er udsolgt, og forlaget ikke vil genoptrykke eller gøre bogen tilgængelig igen.

Der skal være et klart kriterie for, hvornår bogen er udsolgt, fx når der er under x (mellem 50 og 100) antal eksemplarer tilbage af den trykte udgave på lager eller 5% af det seneste oplag, eller den digitale bog sælger under x (gerne 25) antal eksemplarer om året og ikke længere er til rådighed som forlagets øvrige udgivelser. Der skal være et udsolgtkriterie for hver udgivelsesform, herunder den trykte udgave, digitale udgivelser og POD.

Forlaget vil ikke altid acceptere det, men DJ anbefaler en genforhandling af kontrakten efter 3-5 år, specielt hvis forlaget ikke vil regulere, hvornår bogen er udsolgt, og betalingen er urimelig. Genforhandling af POD og digitale bøger anbefales altid.

Inden du skriver under på forlagskontrakten, bør du spørge til, hvordan forlaget vil markedsføre bogen.

Hvis du har ønsker eller selv vil hjælpe med markedsføringen, bør det skrives ind i kontrakten.

Hvis du skriver bogen med andre forfattere, bør der være en klar aftale om fordelingen af royalty mellem jer samt jeres arbejdsforpligtelse.

Royaltyen fordeles efter jeres bidrag. Hvis I er ligestillet, så deles royaltyen ligeligt mellem jer.

I visse tilfælde anbefales det, at I har en indbyrdes aftale mellem jer, hvor det er reguleret, hvad formålet er med bogen, om den ene part kan overtage den anden parts skriveopgave, hvis vedkommende ikke kan eller vil levere sin del, eller om hver part beholder sin del af manuskriptet. Jeres aftale vil så skulle afspejles i forlagskontrakten. I selve forlagskontrakten kan det også være nødvendigt at regulere, om idéen til bogen tilhører den ene forfatter.

Det er også vigtigt at få aftalt vinklen på bogen, og hvem der eventuelt har det afgørende ord i forhold til det skrevne.

Hvis du skal skrive en bog for en anden person eller virksomhed, bør du have en klar aftale om din betaling, og hvad din betaling dækker i forhold til manuskriptet samt overdragelse af rettigheder.

Udover en klar aftale om betaling og overdragelse af rettigheder, bør aftalen regulere antallet af korrekturgange, vinklen på bogen, og hvem der har det afgørende ord i forhold til det skrevne. Det bør også være aftalt, hvordan du skal nævnes som forfatter, og hvad der sker i det tilfælde, at samarbejdet ophører, inden bogen er færdigskrevet.

I visse tilfælde vil der være et forlag involveret, i andre tilfælde ikke. I begge tilfælde anbefaler DJ, at du kontakter os, så vi kan hjælpe dig med at få lavet en aftale, der passer på det konkrete bogprojekt.

Hvis du leverer illustrationer, grafik eller fotos til en bog, så kontakt DJ og få råd om, hvad der gælder særligt for dig. Der vil ofte være tale om en engangsbetaling, men det er ikke altid rimeligt.

Det er forskelligt, hvilke typer af rettigheder du som forfatter overdrager til forlaget. Du bør som forfatter blandt andet være opmærksom på, hvordan bogen udgives; fx trykt ordinær udgave, e- og lydbog, print on demand (POD). Mange forlag har ret til at udgive bogen som en POD, når bogen er udsolgt i trykt form. Du bør være opmærksom på, at royaltyen for en POD ofte er mindre, end den royalty, du vil få for en trykt udgave.

Hvis bogen kan udgives via streaming- og/eller abonnementstjenester, bør du være opmærksom på, hvordan royaltyen beregnes på disse udnyttelsesformer. Hvis det ikke står i kontrakten, bør du spørge forlaget, da royaltyen for e-bogen/lydbogen og e-bogen/lydbogen i abonnement kan være forskellig (den vil ofte være væsentlig lavere i abonnement), og de to udnyttelsesformer er i princippet i konkurrence med hinanden.

Overvej om forlaget må få de rettigheder, som kontrakten bestemmer. Personlige forhold kan gøre, at der skal være begrænsninger i tid. Hvis forlaget kun vil udgive i to former, fx trykt udgave og e-bog, så bør du forsøge at få aftalen begrænset til de to former. I kan altid forhandle om flere udnyttelsesformer senere, og når det er aktuelt. Det kan være svært at spå om fremtiden og om bogens succes, og som forfatter forhandler du derfor ofte på et uoplyst grundlag.

Digitale udnyttelsesformer bør begrænses, så aftalen kun gælder for de udnyttelsesformer, som er kendte på tidspunktet for underskrivelse af aftalen.

Flere forlag er begyndt at regulere rettigheder til podcasts i kontrakten. DJ anbefaler, at disse rettigheder ikke reguleres i en forlagsaftale, og at rettighederne bliver hos dig.

Forlagets rettigheder består oftest af rettigheder, som forlaget selv udnytter, og de rettigheder, som forlaget ikke selv udnytter, men som forlaget sælger til andre. De kaldes for formidlingsrettigheder eller videresalgsrettigheder, og kan være rettighederne til oversættelse, undervisningsmateriale, radio, tv samt teater.

Overvej hvilke rettigheder, forlaget må få. Du vil måske beholde nogle af rettighederne, fordi du fx har bedre muligheder for at udnytte formidlingsrettigheder, eller der kan være personlige forhold, som sætter grænser. I kan altid forhandle om flere udnyttelsesformer senere, og når det er aktuelt.

Flere forlag medtager formidlingsrettighederne i selve kontrakten, selv om forlaget ikke har planer om at udnytte dem. Hvis det er tilfældet, eller hvis du gerne selv vil udnytte rettighederne, så bør du forsøge at få rettighederne forhandlet ud af kontrakten eller få aftalt, at rettighederne går automatisk tilbage til dig, hvis forlaget ikke har udnyttet rettighederne inden et bestemt antal måneder efter udgivelse af bogen i trykt form.

Du bør være opmærksom på, at du som udgangspunkt ikke har indflydelse på de aftaler, som forlaget laver med andre i forhold til salg af rettighederne. Du har derfor ikke indflydelse på prisen eller hvilke rettigheder, der overdrages - fx i forhold til tv og drama på selve filmatiseringen/opsætningen. Hvis du gerne vil have indflydelse, bør rettighederne blive hos dig og ikke overdrages til videreformidling gennem forlaget.

Fordelingen af beløbet ved et salg af rettighederne vil typisk være 75 % til forfatteren og 25 % til forlaget. Visse forlag har dog en lavere procentsats til forfatteren, men den skal som minimum være på 50 %.

Betalingen varierer fra forlag til forlag og afhænger også af bogen. Når du skal forhandle betaling, bør du altid spørge til, hvilke forventninger forlaget har til salget af bogen, størrelsen af første oplag samt bogens udsalgspris.

Royalty:

  • Trykt udgave: Typisk 20-25 % af nettoprisen eller 10-15% af den vejledende udsalgspris. Procentsatsen bør stige i takt med antal solgte eksemplarer.  
  • E-bog: Typisk 25-30 % af nettoprisen. Hos visse forlag stiger den op til 50%
  • Lydbog digital: Typisk 20-25% med stigning op til 30% i takt med antal solgte eksemplarer.
  • 50/50 aftaler: Royalty på 50%, når forlagets udgifter er tjent ind. Forlaget bør opstille et budget for produktionen og løbende udgifter og oplyse om break even. Aftalen kan være vanskelig at gennemskue i forhold til, hvad forlaget kan trække fra af udgifter.
  • Abonnement og streaming: Spørg til afregning af e-bog og lydbog, der streames eller indgår i et abonnement, da e-bog/lydbog og abonnementsbog ofte er i konkurrence med hinanden, og royaltyen for abonnementsbøgerne beregnes ofte af en meget lavere pris end e-bogen/lydbogen i enkeltsalg.
  • POD:  Typisk 10-15% af nettoprisen. Vær opmærksom på at royaltyprocentsatsen ved en POD er meget lavere end for den trykte udgave. Overvej derfor, om der skal være en grænse for, hvornår den trykte bog kan ændres til en POD.
  • Formidlingsrettigheder: Indtægter deles typisk med 75% til forfatteren og 25% til forlag. Nogle forlag fordeler dog indtægterne 50%/50%.

Garantisum:

  • Et forskud til forfatteren som modregnes i senere indtjent royalty. Betalingen bør ske ved aflevering af manuskriptet og ikke ved udgivelsen. Ved samarbejde med andre forfattere eller hvis du skriver for en anden (bestillingsarbejde), kan det være særligt vigtigt, at du har ret til enten et honorar, som ikke kan modregnes i royaltyen eller et forskud, så du er sikker på, at du får en form for betaling.
  • Det er ikke alle forlag, der betaler en garantisum.
  • Det bør være aftalt, at du kan beholde beløbet, hvis forlaget beslutter ikke at udgive bogen, uden at det skyldes dine forhold. 

Engangsbetaling:

  • Denne betalingsmåde frarådes.

Udlæg:

  • Hvis du har særlige udlæg, kan du forsøge at få forlaget til at betale dem. Forlaget skal ikke have mulighed for at kræve tilbagebetaling af udlæg, medmindre der er tale om manglende opfyldelse af aftalen fra din side.

Du beholder de rettigheder til værket, som ikke overdrages til forlaget.

Som forfatter er du forpligtet til at være loyal over for forlaget, og du må derfor ikke skabe konkurrence. Det betyder, at du fx ikke selv må sælge bogen uden aftale med forlaget. Det bør derfor reguleres i kontrakten, hvis du fx i forbindelse med et foredrag ønsker at sælge bogen.

Flere forlag er begyndt at regulere rettigheder til podcasts i kontrakten. DJ anbefaler, at disse rettigheder ikke reguleres i en forlagsaftale, og at rettighederne bliver hos dig.

Der bør være klare frister for aflevering af manuskriptet.

En eventuelt aftalt garantisum bør betales ved aflevering af manuskriptet, fordi du på dette tidspunkt har overholdt din del af aftalen.

Der bør være en klar frist for, hvornår bogen skal være udgivet, og hvis den ikke udgives, så skal du have ret til at hæve aftalen, få dine rettigheder tilbage og beholde din garantisum.

Forlaget bør være forpligtet til at udgive bogen i mindst den trykte udgave. I nogle kontrakter kan forlaget vælge mellem trykt udgave eller digital udgave.

Der bør være en frist for udgivelse eller udnyttelse af de enkelte rettigheder, og at den pågældende rettighed går tilbage til dig ved forlagets manglende udnyttelse af rettigheden.

Flere forlagskontrakter indeholder en bestemmelse om, at forlaget kan beslutte, at bogen ikke skal udgives, uden at det skyldes manuskriptets indhold. I et sådant tilfælde får du dine rettigheder tilbage. DJ anbefaler, at det aftales, at du som forfatter får en på forhånd fastsat betaling, hvis bogen ikke udgives i et sådant tilfælde. Det kan være din garantisum. Hvis der er tale om et bestillingsarbejde, så bør det sikres, at du får en god betaling i det tilfælde, at du har arbejdet meget på bogen, og den ikke udgives.

Rettighederne til bogen skal tilbage til dig, hvis bogen er udsolgt, og forlaget ikke vil genoptrykke eller gøre bogen tilgængelig igen.

Der skal være et klart kriterie for, hvornår bogen er udsolgt, fx når der er under x (mellem 50 og 100) antal eksemplarer tilbage af den trykte udgave på lager eller 5% af det seneste oplag, eller den digitale bog sælger under x (gerne 25) antal eksemplarer om året og ikke længere er til rådighed som forlagets øvrige udgivelser. Der skal være et udsolgtkriterie for hver udgivelsesform, herunder den trykte udgave, digitale udgivelser og POD.

Forlaget vil ikke altid acceptere det, men DJ anbefaler en genforhandling af kontrakten efter 3-5 år, specielt hvis forlaget ikke vil regulere, hvornår bogen er udsolgt, og betalingen er urimelig. Genforhandling af POD og digitale bøger anbefales altid.

Inden du skriver under på forlagskontrakten, bør du spørge til, hvordan forlaget vil markedsføre bogen.

Hvis du har ønsker eller selv vil hjælpe med markedsføringen, bør det skrives ind i kontrakten.

Hvis du skriver bogen med andre forfattere, bør der være en klar aftale om fordelingen af royalty mellem jer samt jeres arbejdsforpligtelse.

Royaltyen fordeles efter jeres bidrag. Hvis I er ligestillet, så deles royaltyen ligeligt mellem jer.

I visse tilfælde anbefales det, at I har en indbyrdes aftale mellem jer, hvor det er reguleret, hvad formålet er med bogen, om den ene part kan overtage den anden parts skriveopgave, hvis vedkommende ikke kan eller vil levere sin del, eller om hver part beholder sin del af manuskriptet. Jeres aftale vil så skulle afspejles i forlagskontrakten. I selve forlagskontrakten kan det også være nødvendigt at regulere, om idéen til bogen tilhører den ene forfatter.

Det er også vigtigt at få aftalt vinklen på bogen, og hvem der eventuelt har det afgørende ord i forhold til det skrevne.

Hvis du skal skrive en bog for en anden person eller virksomhed, bør du have en klar aftale om din betaling, og hvad din betaling dækker i forhold til manuskriptet samt overdragelse af rettigheder.

Udover en klar aftale om betaling og overdragelse af rettigheder, bør aftalen regulere antallet af korrekturgange, vinklen på bogen, og hvem der har det afgørende ord i forhold til det skrevne. Det bør også være aftalt, hvordan du skal nævnes som forfatter, og hvad der sker i det tilfælde, at samarbejdet ophører, inden bogen er færdigskrevet.

I visse tilfælde vil der være et forlag involveret, i andre tilfælde ikke. I begge tilfælde anbefaler DJ, at du kontakter os, så vi kan hjælpe dig med at få lavet en aftale, der passer på det konkrete bogprojekt.