En podcast er en række lydfiler, der udgives digitalt, enten via en hostløsning eller via et RSS-feed. I det efterfølgende bruger vi podcast- og lyd-produktion i flæng; da selve produktionen svarer til enhver anden produktion af en lydfil, dog med særlige “podcast”-udfordringer i forbindelse med udgivelsen.
Lyd som kommunikation
Størstedelen af de producenter, der producerer lyd (eller podcast) til organisationer og/eller private aktører, afgiver alle deres rettigheder ved aflevering af den færdige lydfil, eller den færdige podcast (ofte en serie af flere episoder). Det betyder, at de fleste kunder modtager et endeligt produkt, som de fremadrettet har ret til at bruge ubegrænset.
Denne praksis ligger meget i tråd med logikken i en podcast; der netop er, at en serie episoder (lyd) udgives via en host-løsning eller via et RSS-feed til en hjemmeside for at lytterne kan have ubegrænset tilgang til podcasten. Lydproduktionen har med andre ord ikke en afgrænset udgivelsesperiode, og det giver derfor mest mening at betragte podcast som en art kommunikation, hvor man ved aflevering sælger alle rettigheder til udnyttelse af produktion til kunden.
Der kan være undtagelser, hvilket er særligt gældende, hvis produktionen videreudgives på andre platforme. Fx E-reolen, hvor udgiver og producent vil modtage bibliotekspenge - afhængigt af, antallet af lytninger fra fx E-reolen.
Det samme gør sig gældende for undervisningsmateriale, hvor skoler og institutioner betaler for at bruge materialet i undervisningshenseende. På undervisningsområder er der imidlertid ikke klare regler for benyttelse af podcast; som alle kan finde/lytte til gratis.
Før opgaven begynder
Når du indgår en aftale om en podcast bør du klart skelne mellem produktion, undervisning og rådgivning. Det er vigtigt, at du sammen med kunden afgrænser opgavens omfang - og hvis det er rådgivning om, hvordan de selv kan producere, at I beskriver, hvad aftalen indeholder.
Det samme gælder for undervisning, hvor du også skal tænke ind i din aftale, om der skal produceres særlige lyd-eksempler til den særlige undervisningskontekst, du skal undervise i.
For rådgivning kan det være en god idé at indgå en klippekort-aftale, da mange organisationer selv har personalemæssige ressourcer, de godt vil trække på, og de efterspørger derfor en sikkerhed, en rådgiver der kan guide dem gennem produktionen på sidelinjen - når det gælder udvikling af koncept, indkøb af udstyr samt udfordringer i forbindelse med udgivelse af podcasten (offentligt eller via lukkede interne kanaler).
Når du prissætter din produktion, er det en god idé at få overblik over de forskellige faser i en podcast-produktion. Det hjælper med at få overblik over timeforbruget; men de kan også hjælpe med til at forventningsafstemme med kunden og afgrænse opgaven.
Større organisationer har formentlig ressourcer eller medarbejdere, de selv ønsker at bruge til nogle opgaver. Det vigtigste er dog, hvem gør hvad, og dermed hvad indeholder jeres konkrete aftale.
Hvad leverer du?
Producerer du lyd for en organisation eller virksomhed, bør du i din aftale og prissætning skelne mellem følgende to måder at arbejder på:
-
Er du hyret ind som arbejdskraft i en længere periode hos kunden, hvor kunde dækker alle dine timer, og hvor udstyr, teknik og fx lydstudie stilles til rådighed, så bør du aftale en pris (også kaldet medgået tid).
-
Bliver du betalt til at udføre en afgrænset opgave, hvor du som oftest ikke arbejder hos kunden, så vil du dermed have udgifter til husleje, teknik, software mv., og den aftalte timepris bør derfor være højere.
Der er samtidig en anden skelnen, som du bør forholde dig til:
-
Om du hyres ind som arbejdskraft, hvor kunden selv udgiver og selv har alle rettigheder, og du groft sagt blot er en ressource.
-
Om du hyres du ind til hele opgaven, hvor du lever de journalistiske og tekniske kompetencer; og hvor du sælger en færdig vare. Her bør prisen være en anden.
Er du i tvivl, bør du kontakte en af rådgiverne i Dansk Journalistforbund - Medier & Kommunikation.
Faserne i en produktion
De fleste podcast-produktioner gennemgår følgende faser. Brug listen til at få overblik over timeforbrug, samt til at afgrænse opgave med kunden:
-
Aftale: Første kontakt, forberedelse, indledende møde(r), og endelig aftale
-
Idé og konceptudvikling: Udvikle koncept/format for produktion
-
Forproduktion: Research, aftaler, line up af interviews. Eventuel produktionsplan for større produktioner
-
Produktion og optagelser: I studie eller på reportage
-
Post-produktion: Optage speak, redigering, lyddesign og musik. Eventuelt supplerende, eller manglende optagelser. NB: Rettelser og feedback (lav en klar aftale med aftager)
-
Udgivelse & Distribution: Grafik og shownotes. Podcast feed (og validering). Publicering på egen hjemmeside (eller via host). Submit /tilmeld podcast til Apple Podcasts, Spotify, Google, mv.
-
Markedsføring: Markedsføring via interne medier og sociale medier for at få lyttere. Er der behov for billeder, video/audiograms mv. til markedsføring af podcast?
Din aftale bør nøje præcisere, hvem der står for hvilke dele af produktionen.
Når du regner din pris, bør du samtidig præcisere; hvor mange timer du har budgetteret med til de forskellige faser.
Producerer du til en etableret platform hos kunden, er det vigtigt at kende deres krav ifm. aflevering - ift. afleveringsformat, metadata, shownotes, teater, mv.
At producere, optage og redigere lyd-indslag eller podcast kræver særlige kompetencer, og så kræver det udstyr, som freelanceren som oftest selv medbringer. Der gælder både på reportageoptagelse, og hvis der skal optage i lydstudie.
DJ anbefaler derfor, at du forhandler dig frem til en timepris, der udover timerne, du skal bruge på den enkelte opgave, også dækker dine løbende udgifter til indkøb af mikrofoner, optagere, lydkort mv. samt licenser (eller andre udgifter) til lydsoftware (fx redigeringsprogram). Er der udstyr, der skal indkøbes særligt til opgaven, bør det regnes med i prisen.
Når du indgår en aftale om en podcast, skal du præcisere, hvad aftalen indeholder, og her skal du være opmærksom på udgifter, man kan være tilbøjelig til at glemme. Her skal du særligt være opmærksom på udgifter KODA, GRAMEX, host-løsning, indkøb af musik/jingle m.m.
Det kan du læse mere om ved aftaleskabelonen her (link til aftaleskabelon er på vej)
For produktion af podcasts anbefaler DJ en timepris på mindst 1.167 kroner i timen + tillæg for videreudnyttelse (undervisning /udgivelse på E-reolen mv.).
For undervisning eller rådgivning indenfor podcasts anbefaler DJ en timepris på mindst 1.337 kroner i timen. Ved undervisning bør påregnes mindst en times forberedelse per undervisningstime.