Et par timer, en halv eller hel dag med flere faser, vekslen mellem research og yderligere ideudvikling og feedback.
Nødvendigt med mindst to personer. Det kan være praktikantvejlederen og praktikanten, men gerne flere.
Den vigtigste teknik til at få ideer er aktivt at bruge de to faser: Åben og lukket. Den bliver brugt de fleste steder, men nogle gange bliver den åbne fase lidt klemt.
Nogle gange springer journalister den åbne fase helt over. Dels kan der være et stort tidspres. Dels kan der være modstand mod den åbne fase som fjollet, tidsspilde eller ligegyldig. Det er en stor fejl, hvis man aldrig nogensinde prøver at bruge åben-lukket-faserne, fordi det kan gøre det forudsigelige og kedelige til noget ekstremt spændende.
På læringsdagene er det oplagt at tage tid ud og arbejde med de to faser mere systematisk.
For at kunne arbejde målrettet er det vigtigt med en ramme. Alle ideer inden for et uendeligt univers risikerer at være acceptable, fordi det giver alt for brede muligheder. Hvis man vil reducere kompleksiteten vælger man fx et emne og en platform. Det skal være så konkret som muligt:
- Hvordan kan vi dække den årlige landbrugsmesse på en ny måde på de sociale medier?
- Hvad gør vi med organisationens årsregnskab/årsrapport?
- Hvordan vinkler vi pressemeddelelsen bedst?
- Hvis vi skal vinkle anderledes på nyheden om finansloven i tv-fladen i aften, hvad kan vi så gøre billedmæssigt?
- Hvordan kan jeg fotografere min kilde, som skal se trist, men alligevel stærk ud.
Praktikanten skal have udvalgt en konkret ide for at kunne arbejde videre med den.
I den åbne fase folder man emnet ud og prøver at udtænke alle mulige og umulige ideer. Man er ukritisk, positiv, legende og søgende, og opmuntrende spørgsmål eller vendinger i fasen kunne være:
- Hvad nu hvis man…
- Man kunne også…
- Det kunne være sjovt, at…
I den åbne fase skal alle stopknapperne slås fra. Der skal ikke være en lille djævel på skulderen, der minder en om, at det her ikke kan lade sig gøre. Det handler om at tænke stort og ikke tage hensyn til normer eller realiteter.
Først i den lukkede fase begynder man at overveje, hvad der kan lade sig gøre.
Ofte bruger man de to faser flere gange. Først har man en vild åben fase, hvor alle mulige ideer kommer på banen. Så er man mere lukket i sin tilgang og diskuterer, hvilken ide man skal gå efter. Derefter bruger man en ny åben fase til at arbejde med at udvikle den ene ide. Så kører man en mere lukket tur igen for at få realiteterne på plads.
Det er en god ide med pauser, gåture og alenetid undervejs i processen. Ikke alle kan få ideer, når de sidder sammen med andre. Nogle får de bedste ideer i brusebadet eller på løbeturen.